Disciplines

Disciplines

Body fit

Hier komen elementen uit jazzdans, stretching en figuurtraining aan bod. We verstevigen buik-, been- en bilspieren, versoepelen spieren en gewrichten en werken aan een goede houding en uithouding. Aangename muziek leidt je door deze les.

Hedendaagse dans

Hedendaagse Dans is een evolutie van moderne dans en een zeer ruim begrip want tegenwoordig kan immers alles in hedendaagse dans. De technische aspecten van moderne dans komen aan bod en worden aangevuld met een experimenteler bewegingsrepertoire zoals werken vanuit verschillende lichaamsimpulsen, floorwork, release-technieken, partnering en improvisatie en improvisatie. De lessen kennen een heel energiek karakter met intens vloerwerk, sprongen en draaien en inclusie van alle lichaamsdelen, combineren van kracht, gebruik van zwaartekracht, lijnen en flow.

Hip Hop

Hiphop is een dansvorm tussen streetdance, funk, breakdance, ragga en new style. De les bestaat uit een opwarming waarin je lichaam wordt voorbereid op de korte, snelle, bounce- gericht bewegingen en diepe kniebuigingen, die typisch zijn voor hiphop. Aandacht ligt vooral op muziekbeleving, co-ordinatie, snelheid, techniek, uitstraling en kracht. Het is eigenlijk heel beheerst "onbeheerst" leren dansen. Het zijn fysiek intensieve lessen, maar op een plezierige manier.

Jazzdans

In de jazzdanslessen wordt er gewerkt op uiteenlopende muziekstijlen: pop/funk, jazz, musical, blues, R&B, hedendaags, hip hop en lyrische muziek. In de "warming up" leren we verschillende danstechnieken, worden de buikspieren getraind en wordt er gestretcht. Danstechniek geeft je het nodige "vocabularium" om je uit te drukken. Klassieke ballettechnieken komen aan bod alsook de typische jazzdanstechnieken zoals release, contract, isolaties, oppositie. Het tweede lesdeel besteden we aan het aanleren van een danscombinatie. Hier gaat de aandacht ook naar stijl en expressie. Het verinnerlijken van de beweging, het "voelen" van de dans is elementair om het puur esthetische te overstijgen. In blokjes van drie - vier lessen wordt aan deze danscombinatie doorgewerkt. Hier komen stijlen als lyrical, fosse, jazz funken musical aan bod.

Klassiek ballet

Deze les heeft tot doel de danser een betere en intensievere kennis van de elementaire klassieke danstechnieken te geven. Men werkt er vooral aan verbetering van uitdraai, hoogte van de benen, evenwicht, springkracht en draaitechniek, elegantie en uitstraling. Het passenrepertoire wordt uitgebreid met de typische klassieke ballettechnieken.

Stretching

Stretching : eenvoudige rek-en strek oefeningen, die de spieren soepel maken en blessures helpen voorkomen. Dmv deze oefeningen wordt het lichaam voorbereid voor het beoefenen van diverse sporten en dans, maar ook voor het dagelijkse leven vindt u baat bij stretching.


In deze les werken we aan 
- souplesse van gewrichten (beter bewegingsbereik) en stramheid voorkomen
- lenigheid (op lengte brengen) van de spieren, ontspannend gevoel na de les
- versteviging buikspieren en ‘core’ met betere lichaamshouding tot gevolg
- oefeningen op de foam roller ter verlichting van nek en schouderspanningen,
   massage van de spieren dmv de rol
- algemene relaxatie op aangename, zachte muziek

Tapdans

Tapdans kent men van de vroegere dansfilms met Fred Astaire, Gene Kelly, Ginger Rogers en Shirley Temple. In de Verenigde Staten ontwikkelde deze dansvorm zich als resultaat van contact tussen de Afrikaanse en Ierse culturen. Zeer recent werd Irish Dance geherwaardeerd door shows als "Lord of the dance" en "Riverdance". In onze tapdanslessen wordt er gewerkt op zeer uiteenlopende muziekstijlen: jazz, musical, piano, hip hop, hedendaags, Spaans en Iers. Een doorgedreven opleiding als danser (jazz, modern, hedendaags en klassiek) geeft aan onze "tap" lessen een extra "dans" dimensie.